perjantai 21. joulukuuta 2012

Ekologisuus jouluna

Joulu; Ihanaa aikaa, mutta... Oon aina vihannut sitä, kun lahjakääreet tuo niin paljon turhaa roskaa. Lahjapaperi kun ei useinmiten käy edes paperinkeräykseen, koska se sisältää jotain muovia tai vastaavaa.

Ulkomailla mua on aina inhottanut, kun (monessa maassa) ei ole lasinkeräystä, vaan kaikki pullot heitetään samaan roskikseen kaiken muun sekaan. Sen näkee myös katukuvasta; kadut rikkirevenneitä roskapusseja pullollaan.

Oon alkanut ajattelemaan ekologisemmin. Kierrätän kaiken mahdollisen, käytän uudelleen kaikkea, minkä voin.

Meillä on usein käytetty uudelleen lahjapaperit ja lahjanarut, mikäli ne on hyvässä kunnossa. Mun/meidän elämässä ekologisuus näkyy mm. siten, että yritän olla käyttämättä turhaan sähköä. Samppa laittaa lamput päälle ja mä sammuttelen perässä. Tosin, mulla on tapana laittaa usein heti kotiin tullessani erinäiset elektroniikkalaitteet päälle, vaikka teen jotain ihan muuta samalla. :D
Vaikka sekä vesi että sähkö kuuluu kiinteenä meidän vuokraan, en käytä myöskään vettä turhaan. Joskus kuuluisana suihkulaulajana saattaa vierähtää pidempi tovi suihkussa konsertoidessa, mutta pyrin säästeliäisyyteen kuitenkin siinäkin.

Biojäte on mun mielestä huippu juttu! Tosin, neuvon hankkimaan biojäteastian, joka sisältää kannen, nimittäin haju ei ole kovin miellyttävä! :D

En väitä todellakaan, että kaikki teot mun elämässä olisi täysin ekologisia, mutta teen sen, mitä pystyn ja haluan. Pienikin muutos on nimittäin merkittävä. Ja tällaiset valinnat ei mun mielestä ole piheyttä, vaan jos se tuote on mahdollista käyttää uudelleen, niin miksipä ei? Liian helposti heitetään kaikki vaan pois, eikä mietitä, miten sitä olisi voinut vielä käyttää, minne se päätyy ja millainen prosessi sen tuhoamisessa on.

Paketointi sanomalehtiin

Kun tänä jouluna tuli eteen lahjojen paketointi, alkoi taas ärsyttämään. Sitten edessäni oli sanomalehti ja lahjapaketti. Itse tykkään sanomalehden mustavalko- kuvioinnista, joten päätin hyödyntää porukoiden vanhoja sanomalehtiä.

Suurin osa paketeista on paketoitu ja loputkin aion paketoida samalla tavalla tai jo olemassa olevaan lahjapaperiin tai -pussiin.

Tää paketointi oli ihan uus kokeilu mulle, mutta ite tykkään! Ei tuu turhaa roskaa (jota ei voi kierrättää), mutta yhtä nätti paketti ainakin mun silmissä. Eikä siitä paperista oo iloa kauaksi muutenkaan, kun paketti jo revitään ulos kääreistään.
Lisäksi lahjan saaja saa lukea jälkikäteen tärkeitä uutisaiheita lahjapaperistaan! ;D
En oo moneen vuoteen edes ostanut lahjapaperia, mutta uskoakseni on sekin jokunen euro, minkä siinä säästää, kun käyttää uudelleen lahjapaperin/-pussin.

Vinkkejä: Jos lahjasta näkyy helposti läpi sen sisältö, kannattaa laittaa kaksi kerrosta paperia. Paketin päälle voi myös askarrella jonkin rusetin/kukan/koristeen paperista. Alla olevasta kuvasta näkyy, miten tein ton kukan pakettiin.


Joidenkin korviin saatan kuulostaa ehkä vähän hörhöltä, mutta tää on mun näkemys asiasta, eikä sillä väliä, miltä tää kunkin korvaan kuulostaa.

Tän tekstin ei ollut tarkoitus moralisoida tai yrittää käännyttää ketään mihinkään. En arvostele, jos te siellä paketoitte normaaliin lahjapaperiin lahjanne, mutta rohkaisen kokeilemaan, mikäli tällainen vaihtoehtopaketointi houkuttelee ja mielikuvitusta riittää! :)

Ei kommentteja: